A közösség formálódásában - legyen az bárhol, a valódi vagy a virtuális térben - óriási szerepe van annak a személynek, aki irányító szerepet kapott - tutorál, instruál, mentorál! (Idétlen szavak, nem?)
Nem sok szó esett eddig arról, hogy az online képzésben milyen szerepe van a "tanárnak"? Minek az idézőjel? Már fogalmam sincs minek nevezzem! Ismerjük az instruktor (a szakmai tartalomért felelős), tutor (szervező, útmutató, segítő), mentor ( személyesebb a kapcsolata a tanulóval, nem eligazít, hanem tanácsol - a tanulót közelebbről ismerve, mint a tutor). Ezek az elnevezések nem igazán illenek a nyelvünkbe - de tud valaki jobbat. Na és végül a legújabb (legalábbis itthon kevéssé használt) a kurátor.
"A kurátor az osztálynak felkínált tartalmakban, forrásokban, a vitára bocsátott fogalmakban van jelen. A színfalak mögül vezényel: értelmez, irányít, provokál, és persze eligazít. Méltányolja a tanulók autonómiáját, megérti a frusztrációt, amit az ismeretlen területen való térkép nélküli bolyongás okoz. A kurátor kiváló tanuló (!). Nem "kiosztja" a tudást, hanem kialakítja azt a teret, amelyben létrehozzuk, felfedezzük az újat, összekapcsoljuk a szálakat. A kurátor jól ért a saját szakterületéhez, de nem ragaszkodik a hagyományos, tanárközpontú hatalmi szerephez. A kurátor egyensúlyt teremt az egyes tanulók szabadsága (igénye) és a felfedezésre váró témakör körültekintő (óvatos, megfontolt) taglalása között." (Stephen Downes, 2005?).
"An expert (the curator) exists in the artifacts displayed, resources reviewed in class, concepts being discussed. But she’s behind the scenes providing interpretation, direction, provocation, and yes, even guiding. A curatorial teacher acknowledges the autonomy of learners, yet understands the frustration of exploring unknown territories without a map. A curator is an expert learner. Instead of dispensing knowledge, he creates spaces in which knowledge can be created, explored, and connected. While curators understand their field very well, they don’t adhere to traditional in-class teacher-centric power structures. A curator balances the freedom of individual learners with the thoughtful interpretation of the subject being explored."
Azért zavaró ez az egész, mert ha beleolvasunk bármelyik pedagógiai szakkönyvbe, nagyjából ugyanezek az elvárások fogalmazódnak a "ki a jó tanár" címszó alatt. Ugyanakkor minden "jó" tanár tudja, hogy mennyire nehéz a valóságban ezt a formát tartósan hozni. Lejáratták a szót azért, mert tényleg katasztrofális az oktatás, mintha minden rosszért a tanár (vagy a szó) lenne a felelős.
Na mindegy, nem is erről akarok írni, hiszen tudjuk, hogy a spanyol viaszt legalább évente egyszer feltaláljuk - ettől sajnos a dolgok nem változnak. Miért ne szállhatnék be én is a feltalálók közé :) ? Szóval: óriási jelentőséget tulajdonítok az online képzésben, a közösség-formálásban a tanárnak. Tegyük fel, hogy van egy jó kis platform, megtervezzük a kurzust, pontosan tudjuk hogy mit akarunk elérni, vannak jó online tartalmak, források. Mindez semmi. A lényeg: a tanárnak jelen kell lennie, figyelnie kell mindenkire, folyamatosan reflektálnia kell, buzdítani, provokálni, kapcsolatokat építeni, stb. stb. Ha ez nem működik, nagyon kicsi az esély az intenzív együttműködésre!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése