2010. február 9., kedd

Fogalomtérkép

Nagyon szeretem ezt az eszközt, igaz, csak kb. féléve használom, de az utóbbi időben nem szívesen megyek komolyabb megbeszélésekre nélküle. Mire használtam eddig? Projektötlet bemutatására, vagy éppen a projekt közepén az aktuális helyzet és soron-következő feladatok szemléltetésére, egy képzés előkészítésénél a kompetencia-térkép összeállítására - ennyi így hirtelenjében.

Kicsit időigényes, mégis mindig ezt választom a papír-ceruza helyett. Persze nem a manuális rész veszi el az időt (a szoftverek többségének kezelése tényleg nagyon egyszerű), hanem a tipródás mindaddig, amíg magam sem tudom pontosan, hogy mit is akarok. Nem mondom, hogy tökéletesen le tudom rajzolni azt, amin éppen gondolkodom, de a leegyszerűsítésnek szerintem ez az egyik legjobb módja. Sokféle eszközt kipróbáltam, először a FreeMind-ot, Vue-t, végül leragadtam a MindManager-nél és a Mindmeister-nél. Mik az előnyei? Miért éri meg? Ha egyszer elkészül, hihetetlenül könnyű róla beszélni. Szép, tömör megfogalmazása annak egy A4-es vagy egy képernyőnyi oldalon, amiről amúgy esetleg oldalakat kellene írni. Nagyon előnyös lehet az együttműködési és beágyazási lehetőség, ha webes megosztóval dolgozunk (a MindMeister). Az EUs projektünkben a külföldi partnerekkel közös alkotásként készült egy kompetencia térkép.

A fogalomtérkép javára szóljon az is, hogy amikor már annyira kezdett bonyolódni körülöttünk a Moodle környezet egy webes képzésben, hogy már nem csak a résztvevők, hanem mi sem tudtunk benne eligazodni, akkor is egy ilyen ágas-bogas rajzolat segített, amit Farkas Robi (frobben) készített.
Itt most éppen "megágyaztam" a Tenegen képzés moduljairól készült egyszerű kis áttekintőnek:




A Mindmeistert itt találjátok: http://www.mindmeister.com , ja és egy áttekintő az eszközökről, amit akkor találtam, amikor a nagy döntés előtt álltam, hogy melyiket is válasszam. Na azt már nem találom, de itt egy másik elég jó hely az eligazodáshoz: http://mappio.com/!

Nincsenek megjegyzések: