2010. október 27., szerda

Kedves Tenegenesek - meg az ISO 9001-2001

Azt írja a kedves Matúz Éva a blogjában, hogy "mióta kitaszítást nyertem a Tenegen tanfolyam falai közül..."! Először elképedtem, aztán rájöttem, én is itt állok egy jó adat hiányérzettel. Pedig a vége felé úgy éreztem, hogy belerokkanok a "hátrahagyott alkotások" feldolgozásába, és örülni fogok a konferencia utáni csendnek. Hát, nem ez történt. Az öt hónapra tervezett kísérletből egy év lett, és nem mondhatnám, hogy elégedetlennek kellene lennem, lennünk. A konferencián nagyon-nagyon fáradt voltam, ráadásul nem volt fűtés a koleszban, jól megfáztunk, az élmények mellé egy tüdőgyulladást is sikerült hazahoznom. Micsoda rohanás volt a két nap! Ahogy az szokott lenni a konferenciákon: nem tudtunk eleget beszélgetni, messze nem így képzeltem a bizonyítványok átadását, sokkal többet szerettem volna élőben megtudni Rólatok.  És persze az sem sikerült, amire készültem: kigyűjtöttem a belső blogok írásait kb. 250 oldalban, szerettem volna elolvasni azokat amiket a tanfolyam közben nem sikerült, és a konferencián reflektálni.
Tudjátok, mi az érdekes? Amikor a pályázatot írtuk, olyan világosan láttam, hogy mit szeretnénk csinálni, és most, hogy közeledünk a végéhez, meg kellene írni a beszámolókat, itt ülök bambán, és fogalmam sincs, hogy hogyan lehetne szép tudálékosan "összegezni" a történetet. Nagyon hamisan cseng számomra, hogy "a Tenegen egy tanfolyam volt". A tanfolyamon vannak tanárok és résztvevők. Valójában erről itt szó sem volt. Igaz, hogy előzetesen mi itt Gödöllőn tényleg egy tanfolyamot terveztünk, összeállítottunk sok-sok anyagot, meg próbáltuk kitalálni, hogy mi hogyan is lesz, de végülis szép lassan átvettétek az irányítást. Mi írtunk egy-két oldalnyi leckét, Ti írtatok hozzá száz oldalnyi blogbejegyzést, és mondtatok annyi okosságot, amire még mindig visszajárhatunk csemegézni... Szeretném remélni, hogy a Tenegen tényleg nem egy tanfolyam volt, amit a bizonyítványok átadásával le lehet zárni. Meg most sem fogom...

Egy valami most eszembe jutott még, miután meglátogattam Matúz Éva blogját, és onnan tovább Kulcsi blogjába, elolvasni Rogers pontjait a tanításról. Tudjátok, hogy nem csak az iskolákat, de az ilyen útszéli "felnőttképzőket" is agyon gyötrik a különböző ISO (mizó) minőségirányítási rendszerekkel. 2001-ben csináltunk először ilyet, és akkor még komolyan vettem, próbáltam utána olvasni ennek az egész históriának. Az elemzések egyik fő kérdése az volt, hogy az oktatásban egyáltalán mit értsünk "termék"-en, hiszen az eredetileg a gyártó és szolgáltató cégekre kidolgozott ISO rendszerekben ez volt a központi fogalom. Voltak olyan elképzelések, hogy az oktatás terméke a végzettséggel kibocsátott tanuló, vagy a kétféle tudásszint (amivel bejött és amivel elmegy) közötti különbség. Ez ugye csak vicc lehet. Na és akkor olvastam valahol (?) egy igencsak jó gondolatot: az oktatásban a termék az iskolában eltöltött időszak, ahogyan azt a diák (és a tanár) azt megélik. Ezzel én nagyon egyet tudtam érteni, és talán most is alkalmazhatnám. Érdekes, ugye? Nem nézzük a végeredményt, lett bizonyítvány, vagy nem lett, tanultál valamit vagy sem. A kérdés az, hogy hogyan élted meg az együtt töltött egy évet?  Ha jól belegondolok, ebben tényleg minden benne van!

1 megjegyzés:

M. É. írta...

Úgy látom, hogy nagyon szíven találtalak az idézett mondatrésszel. Pedig akkor még úgy gondoltam:) Azóta kiderült, hogy az új tanfolyam, új helyre költözik, tehát a felület, ha minden igaz, megmarad.
Nem fogod elhinni, de a 28-át megelőző napokban folyamatosan meglátogattam a felületet nosztalgiázni:)Még azon is gondolkodtam, hogy bejelentkezek Nálatok "közmunkás" tutornak, csak bekukkanthassak néha:))))
Igazad van, amikor azon gondolkodsz, hogy ez egy tanfolyam volt-e vagy valami több. Úgy látszik, hogy komolyabb közösséget lehet összehozni a hálózat segítségével, mint közösséget kovácsolni egymástól 1 méterre ülő kollégákból:(
A tapasztalatok, az alkalmazható ismeretek, a szellemi, lelki feltöltődés többet ér számomra, mint a kiadott bizonyítványok. (Pedig igazán szépre sikerültek:))